Dlaczego e-mail trafia do spamu? Jak poprawić jakość wysyłanych wiadomości?

Jeśli wysyłane przez Ciebie maile wpadają do folderu spam, to efektywność działań spada. Każdego dnia na nasze skrzynki elektroniczne trafia wiele niepożądanych wiadomości. Dzięki zaawansowanym systemom antyspamowym część z nich trafia w odpowiednie dla nich miejsce, nie zaśmiecając nam skrzynki. Co jednak w sytuacji, gdy z całych sił staramy się w naszych mailach przekazać wartościowe informacje dla odbiorcy, a i tak są na nas nakładane filtry?

Zgoda na wysyłanie mailingu

Podstawowym błędem, jaki możesz popełnić jest wysyłanie wiadomości reklamowych do użytkowników, którzy nie wyrazili zgody na ich otrzymywanie. Aby skutecznie reklamować się w mailach, musimy zbudować sobie własną sieć adresów. Jest to ważne, ponieważ korzystanie z zakupionej bazy mailingowej wątpliwego pochodzenia może narazić reputację, a co za tym idzie, wysyłanie ofert do osób, które wcześniej nie słyszały o Twojej działalności. Takie działanie nie sprawi, że odbiorcy będą chcieli zostać Twoimi klientami, a wręcz może to zaszkodzić firmie. Użytkownik może  dodać manualnie maile do folderu klasyfikacji spam, a przekroczenie pewnej liczby takich działań może spowodować oflagowanie adresu jako spamerskiego – w tym przypadku żaden e-mail nie trafi do skrzynki odbiorczej potencjalnego klienta.

Brak linku do anulowania subskrypcji

Kolejny powód, przez który jesteśmy oznaczani jako spam, wynika po części z poprzedniego punktu. Klient zainteresowany usługami bądź produktami może chcieć zrezygnować po pewnym czasie z dostawania od Ciebie nowych ofert. Dobrym, a zarazem koniecznym w tym przypadku rozwiązaniem jest umieszczenie linku w stopce maila odsyłającego do rezygnacji z subskrypcji. Konieczność posiadania łatwo dostępnego i widocznego linku jest wymagane przez prawo zarówno Unii Europejskiej, jak i Stanów Zjednoczonych, a naszym obowiązkiem jest nieutrudnianie tego procesu i realizacja go w ciągu 10 dni.

Dobieranie odpowiednich słów

Dostawcy usług poczty e-mail wykorzystują na swoich serwerach filtry spamu. Wiadomości są sprawdzane przez specjalne narzędzie pod kątem użytych słów przed odebraniem lub wysłaniem maila. Treść dokumentu jest porównywana ze słowami lub ciągiem słów w różnych kombinacjach z listą antyspamową, narzędzie zlicza te słowa, a po przekroczeniu krytycznej ich ilości, Twoja wiadomość otrzymuje czerwoną flagę.

Słowa, na które należy uważać:

  • “darmowy”
  • “kup teraz”
  • “ograniczony czas”
  • “oferta”
  • “seks”

Nie unikaj za wszelką cenę tych słów, najlepszą praktyką będzie po prostu pisanie naturalnie wyglądających treści.

Dobre praktyki

Napisanie atrakcyjnego maila marketingowego dla swojego klienta, który zostanie przeczytany do końca, nie jest łatwym zadaniem. Aby przykuć uwagę czytelnika do wiadomości, załączamy różne obrazki czy inne elementy HTML.
Aby nasz mail nie wyglądał podejrzanie dla narzędzi filtrujących, należy trzymać się prostych zasad:

  • Nie załączaj zbyt wielu załączników, szczególnie większych rozmiarów.
    Jeśli już decydujesz się na dołączenie do wiadomości jakichś plików, miej na uwadze to, że są one najprostszym sposobem na przesłanie złośliwego oprogramowania, dlatego staraj się je ograniczyć.
    Newslettery pełnią funkcję informującą – nie powinny więc zawierać załączników.
  • Ogranicz ilość obrazów.
    Jeśli obrazy muszą znaleźć się w treści wiadomości, to zadbaj o optymalizację rozmiaru grafiki oraz o to, aby do każdej z nich dołączyć co najmniej 3 linijki tekstu, unikaj wysyłania wyłącznie samych obrazów.
  • Najlepiej nie dodawaj żadnych kodów JavaScript oraz Flash

Sprawdź obsługiwane uwierzytelniania serwera pocztowego

Gdy nasza treść w końcu wygląda tak, jak byśmy chcieli trzymając się reguł wymienionych wyżej, powinniśmy upewnić się, że źródło lub domena, z której wysyłasz mailing, jest prawidłowo skonfigurowana.
Istnieją 3 podstawowe metody uwierzytelniania wiadomości email:

  • DKIM / DomainKeys, co oznacza DomainKey Identified Mail – jest to sposób na potwierdzenie, że wiadomość została wysłana przez właściciela konkretnego adresu, a nie, że ktoś się pod niego podszywa.
  • SPF, czyli Sender Policy Framework – to kolejne narzędzie chroniące domenę przed podszywaniem, ale również takie, które pomaga przeciwdziałać oznaczaniu naszych wiadomości jako spam. Dzięki SPF serwer wie o pocztach uprawnionych do wysyłania mailingu w imieniu Twojej domeny.
  • DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance) – dodatkowe narzędzie uwierzytelniające, pozwalające nadawcy wskazać zastosowane już metody. Poza tym możesz dzięki niemu otrzymać raporty o potencjalnych problemach w potwierdzeniu tożsamości Twojej firmy czy o innej szkodliwej aktywności.

Optymalizacja mailingu

Po przeczytaniu artykułu na pewno zauważyłeś, jak ważna jest optymalizacja wiadomości marketingowych. Kierując się dobrymi praktykami Twoje treści na pewno trafią do odpowiednich odbiorców, a systemy antyspamowe będą się trzymać od Ciebie z daleka.

Kontrola i weryfikacja wysyłania poczty

  • Jeśli posiadasz kilka domen – sprawdzaj co jakiś czas, czy któraś ze skrzynek pocztowych nie rozsyła spamu (informacje o tym znajdziesz najczęściej w konfiguracji serwera).
  • Powodem rozsyłania spamu może być również niedostatecznie zabezpieczony formularz kontaktowy na stronie (np. posiadający pole “wyślij kopię do mnie”), który często może być wykorzystywany jako punkt wysyłki spamu

Serwer Gmail odrzuca wiadomości, odsyła komunikat błędu

  • Sprawdzaj co jakiś czas, czy Twoja domena nie widnieje na żadnej z list RBL, np.: http://www.anti-abuse.org/multi-rbl-check/
  • Google posiada swoje własne narzędzia do monitorowania, czy domena, z której wysyłamy pocztę, nie rozsyła SPAMU – https://www.gmail.com/postmaster/

Moja domena na listach RBL – co zrobić?

Jeśli domena znajduje się na listach RBL lub wiadomości nie są dostarczane do odbiorców, odrzucane przez serwery odbiorców – i nie potrafisz poradzić sobie z tym problemem — skontaktuj się z nami — spróbujemy pomóc / znaleźć przyczynę oraz ewentualne rozwiązanie problemu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz mnie do newslettera (możesz się wypisać w każdej chwili).