Aktualizacji Page Experience Signals – co oznacza dla Ciebie?

Google nieustannie dąży do coraz lepszego analizowania stron pod kątem szybkości i użyteczności, co w konsekwencji przekłada się na pozycje strony w wynikach Google.  Jednak, nie od dziś wiadomo, że wyniki widoczne w narzędziu PageSpeed Insights (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl) nie mają rzeczywistego przełożenia na szybkość działania strony, a wskazane w raporcie przez Google “problemy” mają marginalny wpływ na szybkość ładowania elementów serwisu. Analizując stronę w innych narzędziach np. GtMetrix – wyniki mogą być znacznie lepsze lub po prostu inne. Jednak to Google rozdaje karty i to ich test powinien być zdany na 100/100!

Aktualizacja algorytmu – co oznacza dla właściciela serwisu www?

Pomimo stałego ukierunkowania algorytmów Google na wersje mobilne stron i sklepów, wiele z nich (nawet, gdy nie posiada aktualnie wersji mobilnej) utrzymuje się w wynikach wyszukiwania. Taka sytuacja najwyraźniej nie odpowiada Google, stąd pomysł wprowadzenia drastycznej zmiany w układaniu wyników wyszukiwania.
Skasowano: Po aktualizacji zapowiadanej na maj 2021, strony i sklepy, które nie zostały odpowiednio zoptymalizowane i nie posiadają wersji responsywnej (która automatycznie wyświetla się na urządzeniach mobilnych dbając o poprawny wygląd i funkcjonowanie serwisu) mogą doświadczyć dużych spadków w pozycjach w wynikach wyszukiwania, a nawet całkowicie zniknąć z indexu. Takie stanowisko zaprezentowali na oficjalnym blogu przedstawiciele Google:
https://developers.google.com/search/blog/2020/11/timing-for-page-experience
https://developers.google.com/search/blog/2020/05/evaluating-page-experience

Nowa, duża aktualizacja – maj 2021

Poinformowano już oficjalnie, że wprowadzenie Page Experience Signals nastąpi w maju 2021 r. Będzie bazowało przede wszystkim na już działających współczynnikach rankingowych z Core Web Vitals. Jeśli zależy Ci na utrzymaniu / poprawieniu widoczności w wynikach Google SERP:

  • serwis powinien być dostosowany do urządzeń mobilnych (responsywność),
  • wykorzystywać bezpieczne połączenie (certyfikat SSL – jeśli potrzebujesz zainstalować go do swojej witryny – skontaktuj się z nami),
  • optymalizacja szybkości wczytywania (lekkie obrazki, wczytywanie grafik w czasie rzeczywistym, wykorzystanie cache, czy najnowszej wersji PHP),
  • użyteczność witryny (na podstawie np. średniego czasu sesji, ilości odrzuceń czy stron na sesję).

Między innymi właśnie dlatego warto jeszcze bardziej zwrócić uwagę na stronę, która dopiero powstaje, czy też stronę, która ma już kilka lat i możliwe, że potrzebuje liftingu lub też całkowitego stworzenia jej od nowa.

Mobile first-index – co więcej?

Temat mobile first-index jest już znany od wielu lat. Dla nowych czytelników opiszemy w skrócie – jest to algorytm Google, który skupi się na indeksowaniu w wynikach wyszukiwania stron www tylko na podstawie ich wersji mobilnej.

Algorytm działa już od wielu lat  i w swojej bazie posiada naprawdę wiele przeanalizowanych witryn – ale jeszcze nie wszystkie.

W tym roku Google założył sobie całkowite przejście na wykorzystanie robota mobilnego przy indeksowaniu stron, czyli planował pójść jeszcze o krok dalej w kierunku mobilności. Jednak ambitne plany przeniesiono przez wzgląd na sytuację związaną z pandemią na marzec 2021 r. – dzięki czemu właściciele zyskali więcej czasu na poprawę swoich serwisów www.

Jak wykorzystać dodatkowy czas? Na pewno powinniśmy sprawdzić jak nasza strona działa na urządzeniach mobilnych i czy my sami nie mamy problemu z poruszaniem się po niej.

Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę:

  • czy działa “mobilne menu” – tak, aby strony nie trzeba było przewijać w prawo
  • czy strona wyświetla się czytelnie na ekranie telefonu (nie trzeba przybliżać za pomocą “uszczypnięcia”)
  • czy elementy nie nachodzą na siebie
  • czy bez problemu możemy klikać w numery telefonu,
  • czy pozostałe elementy (przyciski, linki, banery) nie są za blisko siebie,
  • czy strona wczytuje się szybko,
  • czy możemy skorzystać z formularza kontaktowego,
  • jeśli to sklep – to czy możemy przejść cały proces zakupowy bez problemu.

Takie prace możemy zlecić specjalistom (kontakt) lub wykonywać cyklicznie we własnym zakresie – zaś ewentualne wątpliwości skonsultować z osobami doświadczonymi w tym temacie.

Jeśli strona jest już widoczna od jakiegoś czasu w sieci i jest spięta z usługami Google Analytics – możesz sprawdzić udział urządzeń mobilnych, dzięki którym użytkownicy odwiedzają Twoją stronę.

Z naszych obserwacji wynika, że:

  • strona usługowa (kwiaciarnia, dentysta, mechanik samochodowy) – ponad 70-80% wejść pochodzi z urządzeń mobilnych. Dzieje się tak  głównie przez szybki tryb życia przeciętnego użytkownika – sprawdzamy dostępność usług w biegu, podejmując szybko decyzje zakupowe.
  • strony biznesowe / finansowe (kredyty, ubezpieczenia, hurtownie) – tutaj często widzimy 20-30% udział urządzeń mobilnych.

Nie mniej jednak – niezależnie kto częściej odwiedza naszą witrynę  – Google będzie indeksować od marca 2021 r. nasze witryny za pomocą mobilnego robota – i to już bez wyjątków!

Core Web Vitals – słów kilka

Wskaźniki te opisują wygodę użytkowania stron internetowych. Do weryfikacji wykorzystują dane rzeczywiste z naszych urządzeń dotyczących przeglądania poszczególnych stron internetowych i na tej podstawie pobierają informacje o:

  • czasie ładowania strony do wyświetlenia największego elementu (LCP)
  • czasie od kliknięcia np “kontakt” do rozpoczęcia wyświetlania informacji – czas reakcji (FID)
  • sumie przesunięć elementów w trakcie ładowania strony (CLS)

 

Przykład:

Podsumowanie

Zmiany idą w dobrą stronę, ale aby z nich skorzystać, należy odpowiednio przygotować swoją stronę internetową. Posiadając serwis www powinniśmy wykorzystać to do modyfikacji / weryfikacji / optymalizacji strony lub sklepu, aby poprawić odbiór jej przez odwiedzających, a tym samym pozytywnie wpłynąć na wizerunek naszej firmy lub nas samych..

Warto po przeczytaniu tego artykułu wpisać w Google 2-3 frazy, pod którymi chcielibyśmy się znaleźć w sieci (wykorzystując do tego telefon), przejść na swoją witrynę i ją “przeklikać”, aby sprawdzić czy jesteśmy zadowoleni z jej obsługi.

Dzięki zmianom zapowiadanym przez Google powinna zniknąć z sieci spora ilość stron www, w których nadal istnieją wyskakujące okienka zasłaniające treści, czy doładowujących się reklam po 1-2 sekundach, kiedy już widzimy większość ekranu i klikamy w interesujący nas element – a w tym miejscu pojawia się reklama przenosząca nas na zewnątrz.
Administratorzy witryn, jeśli będą chcieli utrzymać widoczność w sieci, będą zobowiązani dostosowywać witryny do panujących standardów.

Jeśli potrzebujesz sprawdzić witrynę, wykonać nową, czy poprawić istniejącą – możesz skontaktować się z nami podając adres strony, a my skontaktujemy się z Tobą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *