Google Search Console dla początkujących

Google Search Console dla początkujących

Każdemu, kto zarządza swoją witryną lub witryną klientów, trudno jest uniknąć Google Search Console. W przeszłości to bezpłatne narzędzie do analizy i obsługi znane było jako Google Webmaster Tools, ale zostało zmienione i rozbudowane o nowe funkcje w 2015 roku. Narzędzie po bezpłatnej i prostej jednorazowej rejestracji zapewnia praktyczną pomoc przy optymalizacji witryny zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych programistów.

Google Search Console to potężne narzędzie dla programistów i osób pozycjonujących strony internetowe, które zapewnia dostęp do wielu cennych statystyk, umożliwia manipulację ustawieniami witryny związanymi z SEO i ostrzega programistów o obecności złośliwego oprogramowania lub błędów na stronie. Dlaczego to wszystko jest za darmo? Google jest zainteresowane stronami internetowymi, które są dobrze prowadzone i zawierają ograniczone błędy kodu źródłowego. Celem wyszukiwarki Google jest wyświetlanie użytkownikom jak największej liczby witryn wysokiej jakości w wynikach wyszukiwania. Dzięki Search Console Google zapewnia użytkownikom narzędzie, które jednocześnie przynosi korzyści i umożliwia operatorowi witryny ciągłe doskonalenie.

Czym jest Google Search Console?

Google Search Console, zwana także w skrócie Search Console czy GSC, to bezpłatna internetowa usługa analityczna od Google, która zastąpiła popularne Google Webmaster Tools w 2015 roku. Osoby prowadzące witryny i dostawcy aplikacji mogą rejestrować swoje projekty dla tej usługi i uzyskać dostęp do różnych przydatnych funkcji i statystyk dotyczących ich witryny. Narzędzie może informować użytkowników o istniejących zduplikowanych treściach, wykrywać między innymi zarejestrowane problemy z indeksowaniem bota Google lub słabości w witrynie mobilnej. Przegląd mapy witryny i istniejących danych strukturalnych to kolejna z dostępnych funkcji tego narzędzia. Dzięki GSC zyskamy również analizę słów kluczowych, na jakich witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania Google.

Jak korzystać z Google Search Console?

Aby móc korzystać z tego narzędzia, programista najpierw rejestruje swoją witrynę pod odpowiednim adresem URL w Search Console. Od użytkownika wymaga się:
posiadania ważnego konta Google, weryfikacji strony przez operatora.

Po zalogowaniu się na konto Google i podaniu adresu URL witryny lub wybranej subdomeny nastąpi weryfikacja rejestracji, najpierw weryfikowana jest własność domeny. Odbywa się to za pomocą rekordu TXT w konfiguracji DNS odpowiedniego dostawcy domeny. Google wyjaśnia niezbędną procedurę w następującym oknie dialogowym:

W przeciwieństwie do wielu innych narzędzi SEO, pliki GSC nie są publiczne. Dostęp jest dozwolony tylko dla wyznaczonego operatora strony. Dostępne są różne metody weryfikacji. Po potwierdzeniu własności zostanie wysłane odpowiednie potwierdzenie. Przechodząc do pulpitu nawigacji Search Console nie zobaczysz na początku żadnych danych, ponieważ Google musi je przetworzyć. W zależności od złożoności i rozległości witryny proces ten może potrwać kilka dni.

Najważniejsze funkcje Google Search Console

GSC oferuje wiele funkcji do zarządzania i monitorowania różnych parametrów witryny, zapewniając użytkownikom cenne wskazówki dotyczące optymalizacji. Na pulpicie programista przegląda wszystkie ważne statystyki i innowacje, otwierane domyślnie przez GSC:

Różne narzędzia GSC są dostępne w menu po lewej stronie. Są one podzielone na następujące sześć kategorii w następujące sekcje:

  • Skuteczność
  • Sprawdzenie adresu URL
  • Indeks
  • Ulepszenia
  • Bezpieczeństwo i działania ręczne
  • Linki

Skuteczność

W sekcji „Skuteczność” Google Search Console wymienia główne dane o skuteczności badanej domeny tj. całkowitą liczbę wyświetleń i kliknięć (w tym współczynnik klikalności), a także średnią pozycję strony w rankingach Google.

W sekcji tej znaleźć możemy również szczegółowe informacje odnośnie wyświetlanych stron, podobnie jak w Google Analytics. Dzięki tym informacjom osoba zarządzająca stroną dowiaduje się nie tylko, które zapytania zostały użyte, ale także, które podstrony mają największy ruch. Ponadto możesz także sprawdzić, z jakich urządzeń użytkownicy korzystali w celu uzyskania dostępu do strony, a także, z jakich krajów i jak wyglądały ich wyniki wyszukiwania.

Sprawdzanie adresu URL

To małe, ale potężne narzędzie, które znajduje się po lewej stronie menu lub bezpośrednio w polu wyszukiwania na górnym pasku menu GSC. Każdy adres URL należący do zweryfikowanej domeny może mieć sprawdzony status indeksowania w ten sposób. Jeśli strona nie znajduje się jeszcze w indeksie Google, można ją zgłosić i poprosić o indeksowanie. Ponadto Google Search Console zawiera wskazówki dotyczące ulepszania strony w przypadku braku optymalizacji – co często może mieć miejsce na przykład na urządzeniach mobilnych.

Indeks

Kategoria Indeks składa się z dwóch funkcji analitycznych. Wszystkie informacje związane z indeksowaniem całego projektu można znaleźć w części „Stan”. Search Console przedstawia wszystkie strony indeksowane i wszystkie strony wykluczone z indeksowania. W przypadku tych drugich narzędzie zapewnia również dane liczbowe dotyczące tego, dlaczego nie są one brane pod uwagę. Możemy tam znaleźć następujące powody:

  • Strona wykluczona za pomocą tagu „noindex”,
  • Alternatywna strona zawierająca prawidłowy tag strony kanonicznej,
  • Strona zeskanowana, ale jeszcze nie zindeksowana,
  • Nie znaleziono (404),
  • Nieprawidłowość związana ze skanowaniem
  • Strona zawiera przekierowanie,
  • Pozorny błąd 404,
  • Duplikat, wyszukiwarka Google wybrała inną stronę kanoniczą niż użytkownik.

„Mapy witryny” to druga funkcja, jaką znajdziemy w zakładce Indeks. Pozwala ona użytkownikowi przesłać mapy własnej witryny lub przeglądać mapy witryny przechwycone przez Google.

Ulepszenia

Operatorzy witryn mogą użyć elementu menu Ulepszenia, aby uzyskać konkretne sugestie od Google w celu optymalizacji witryny. Najważniejsze jest ulepszenie wersji mobilnej, dlatego większość wskazówek ma na celu optymalne dostosowanie witryny wyświetlanej na smartfonach i tabletach. Na przykład użytkownicy otrzymują informacje o konkretnych błędach podczas korzystania ze strony na urządzeniach mobilnych lub o słabych stronach witryny – takich jak trudny do odczytania tekst lub zbyt blisko siebie znajdujące się elementy, których nie można kliknąć.

Bezpieczeństwo i ręczne działania

Google ma politykę jakości dla operatorów witryn, których należy przestrzegać, jeśli chcemy mieć dobre pozycje w wyszukiwarce. Przy próbach manipulowania indeksem wyszukiwania Google może nałożyć kary od obniżenia rankingu do całkowitego usunięcia z wyników wyszukiwania. W sekcji „ręczne działania” użytkownicy mogą sprawdzić, czy środki te wpływają na ich witrynę internetową.

Druga sekcja „Problemy dotyczące bezpieczeństwa” informuje o stanie bezpieczeństwa aplikacji internetowej. Jeśli Google wykryje możliwe problemy związane z bezpieczeństwem, poinformuje właściciela witryny czy padł ofiarą spamu, złośliwego oprogramowania czy nietypowych plików do pobrania.

Linki

Wewnętrzne i zewnętrzne linki są jednymi z najważniejszych elementów udanej strony internetowej. Dobrze umieszczone linki przynoszą korzyści odwiedzającym i dlatego są wysoko cenione przez Google. Nieprzypadkowe Google Search Console udostępnia szczegółowe dane na temat wszystkich istniejących linków przychodzących i wychodzących w tej sekcji.

Porównanie nowych i starych wersji Google Search Console

Od zmiany nazwy Narzędzi Google dla webmasterów na Search Console, pakiet Google Web Analytics przeszedł kilka mniejszych i większych zmian. W 2018 roku nowa gruntownie zmieniona wersja GSC została ostatecznie wydana po rozszerzonej fazie beta. We wrześniu ostatecznie stara wersja została wyłączona i obecnie korzystać można już z tylko nowej wersji GSC.

Najważniejsze innowacje w nowej Google Search Console to:

  • nowa wersja pakietu analityki internetowej działa dobrze na urządzeniach mobilnych,
  • zoptymalizowane wyświetlanie wszystkich danych, w tym nowa opcja filtrów,
  • dostęp do danych dotyczących zapytań, kliknięć itp. Można uzyskać informacje z ostatnich 16 miesięcy. Wcześniej dostępne były tylko informacje z ostatnich 3 miesięcy,
  • informacje na poszczególnych tronach są znacznie bardziej szczegółowe,
  • lepszy przegląd problemów z indeksowaniem i innych błędów, a także prostsze aplikacje do ponownego indeksowania.

Najnowsza Google Search Console zawiera nowe i ulepszone raporty

Google Search Console zapewnia kompleksowy przegląd stanu witryny. Niezależnie od tego, czy jest to liczba kliknięć, wyświetleń, status indeksu lub profil linków – Google udostępnia informacje bezpłatnie, które w innym przypadku musiałyby zostać zakupione za pośrednictwem zewnętrznych firm. Search Console jest jednym ze standardowych narzędzi do optymalizacji pod kątem wyszukiwarek i jest przydatny zarówno dla początkujących, jak i profesjonalistów.

Google Analytics pokazuje, jak użytkownicy zachowują się w witrynie, co klikają i ile czasu spędzają na danym obszarze witryny. Google Search Console pokazuje, jak sama wyszukiwarka ocenia witrynę z technicznego punktu widzenia. Google Search Console pomaga programistom lepiej zrozumieć, w jaki sposób robot indeksuje stronę i jak zmienia się pozycja strony w wynikach wyszukiwania.

GSC zapewnia nie tylko dobry początek analizy danych i optymalizacji strony internetowej – stanowi również ważny kanał komunikacji między twórcami strony internetowej a Google.

Google Search Console – podstawowe narzędzie w pozycjonowaniu stron internetowych

Jak widzisz, Google Search Console jest podstawowoym narzędziem, niezbędnym do właściwego pozcyjonowania strony internetowej. Oczywiście jego właściwa obsługa oraz umiejętność wykorzystania danych jakie oferuje wymaga wiedzy i doświadczenia.  Jeśli więc interesuje Cię pozycjonowanie strony internetowej, skorzystaj z wiedzy i doświadczenia ekspertów. W Agencji Interaktywnej Freeline wiemy, jak skutecznie wykorzystywać dostępne narzędzia takie jak m.in. Google Search Console by zapewnić naszym klientom najlepsze wyniki. Chcesz poznać naszą ofertę pozycjonowania? Zapraszany do kontaktu telefonicznego lub mailowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *