Czym jest duplicate content? – jak duplikacja treści wpływa na SEO?

Problem duplicate content to zmora copywriterów i osób zajmujących się content marketingiem. W czasach gdy contentu w Internecie tworzy się coraz więcej, warto być czujnym, aby nie zostać posądzonym o kradzież treści. Duplikowanie fragmentów tekstu jak i całych stron nie tylko jest zabronione, ale również źle oceniane przez roboty Google. Czym więc jest zjawisko duplicate content? Najprościej mówiąc, jest to powielona treść, którą można znaleźć na więcej niż jednej stronie. Oznacza to, że można uzyskać do niej dostęp za pomocą wielu adresów URL.

 

Czym jest duplikacja treści i kiedy może wystąpić?

Duplikacja treści ma miejsce wtedy gdy treść opublikowana na stronie nie jest unikalna. Problem duplicate content może występować w treści jednej strony jak i pomiędzy dwoma różnymi witrynami. Brak unikalnych treści ma bezpośredni wpływ na SEO. Najczęstszymi przyczynami duplikacji wewnętrznej są:

  • Parametry adresu URL: różne parametry śledzenia kliknięć, kodów analitycznych w tym podobnych, które są dodawane do adresu, mogą w niektórych przypadkach powodować ostrzeżenie o zawartości.
  • Identyfikatory sesji są często powodem powielania treści. Dzieje się tak, gdy każdemu użytkownikowi przypisany jest określony identyfikator sesji widoczny w adresie.
  • Gdy strona główna jest dostępna różnymi adresami URL.
  • Złe wdrożenie certyfikatu SSL. Strona dostępna pod adresem http jak i https.
  • Po przeniesieniu domeny stara strona jest nadal indeksowana.
  • Różne regionalne wersje strony internetowej używające tego samego języka, które nie są poprawnie oznaczone takie jak np. .pl, .uk, .com itp.
  • Przestarzałe strategie SEO, takie jak tworzenie identycznych podstrony, która oferuje takie same usługi.
  • Błędy w paginacji stron.
  • Powielanie znaczników meta.

Częstym powodem ostrzeżeń o duplicate content jest również kopiowanie treści z różnych stron internetowych. Najczęściej problem ten dotyka sklepy internetowe, jak również zwykłe strony. Wśród przyczyn takich problemów wyróżniamy:

  • Kopiowanie opisów kategorii i produktów w sklepach internetowych ze stron producenta.
  • Plagiat fragmentu artykułu lub całej jego treści – duplicate content należy do działań Black Hat SEO.
  • Cytowanie większych fragmentów tekstu.

 

Dlaczego nie warto kopiować treści?

Wyszukiwarkom trudno jest określić, która strona najlepiej odpowie na konkretne zapytanie. Jeśli wykryje wiele witryn o takiej samej lub bardzo podobnej treści, Google dopilnuje, żeby nie wyświetlać ich wszystkich na liście wyników wyszukiwania. Postara się określić, która strona jest oryginalnym źródłem i to jej przypisać najwyższą trafność. Gdy robot Google odwiedza stronę, indeksuje wszystkie widoczne treści, tak jak powinien. Tak długo, jak duplikaty elementów treści pojawiają się tylko na Twojej witrynie, bot będzie próbował dowiedzieć się, czy ma do czynienia ze spamem, czy np. niezbędnymi informacjami prawnymi w sklepie internetowym. W takim przypadku nie będzie nałożone ograniczenie na stronę za duplicate content. Natomiast w momencie wykrycia tej samej treści na różnych stronach algorytm Google wyeliminuje strony duplikujące z wyników wyszukiwania. Z tego właśnie powodu unikanie duplikacji ma ogromne znaczenie podczas pozycjonowania stron.

 

Zduplikowana treść – jak ją znaleźć na swojej stronie?

Zewnętrzny jak i wewnętrzny problem duplicate content wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce Google. Jeśli chcesz sprawdzić, czy na Twojej stronie występują takie problemy, wykorzystaj jedno z popularnych narzędzi. Poniżej przedstawiamy płatne jak i darmowe programy, które pomogą Ci sprawdzić duplicate content – ten wewnętrzny jaki zewnętrzny.

Siteliner

Darmowe i wydajne narzędzie do sprawdzania swojej witryny pod kątem duplicate content. Narzędzie to wskazuje wszystkie elementy treści, które pojawiają się wielokrotnie. Pomaga wykryć zarówno zewnętrzną jak i wewnętrzną duplikację treści.
czym jest duplicate content

Google Search Console

Darmowe narzędzie od Google, które analizując stronę wyświetla błędy duplikacji treści jak i opisów meta.

Copyscape

Narzędzie dostępne zarówno w wersji płatnej jak darmowej. Pozwala wykryć zewnętrzny duplicate content.

czym jest duplicate content

Screaming Frog

Pozwala na wykrywanie identycznych treści wewnątrz strony takich jak powielone podstrony, nagłówki czy meta dane.

 

Jak wyeliminować duplicate content?

Wiesz już, czym grozi zduplikowana treści. Zarówno w ramach jednej domeny jak i zewnętrznie. W przypadku żywcem skopiowanej treści z innych stron po prostu należy unikać plagiatowania. W przypadku problemów na jednej stronie internetowej można sobie z nim poradzić na kilka sposobów. Przede wszystkim warto znać takie metody jak: 

  • Przekierowanie 301 – stałe przekierowanie, które prowadzi ze zduplikowanej strony (wiele adresów URL dla jednej strony) do oryginalnej. W ten sposób nie ma konkurencji między stronami, a oryginalne źródło otrzymuje wyższą trafność, co ma pozytywny wpływ na rankingi.
  • Rel = „canonical” Innym sposobem rozwiązania problemu są znaczniki rel = „canonical”. W ten sposób ta sama ilość treści, co przy przekierowaniu 301 jest przenoszona do oryginalnego źródła, a jednocześnie łatwiejsza do wdrożenia. Tag musi zostać dodany do sekcji powielonej strony i wskazuje wyszukiwarkom, gdzie znaleźć oryginalny materiał. Zalecamy również dodanie do oryginalnej strony znacznika kanonicznego, który będzie odwoływać się do siebie, aby był w 100% bezpieczny.
  • Tagi Noindex tagi te można dodawać do stron, które chcemy wykluczyć z indeksu wyszukiwarki. Dzięki temu boty wyszukiwarki może indeksować wszystkie linki strony, nie indeksując jej treści, unikając w ten sposób tworzenia duplicate content.
  • Wersje regionalne i wielojęzyczne. Wersja językowa jest oznaczana hreflang=”x” w sekcji nagłówka, dzięki czemu można ją odróżnić i uniknąć powielania treści.

 

Duplicate Content – czym jest duplikacja treści – Podsumowanie

Wiedząc, że publikowanie zduplikowanej treści wpływa negatywnie na pozycję twojej strony, możesz podjąć odpowiednie kroki, by wyeliminować problem duplicate content. Kontroluj więc swoje strony internetowe, aby uniknąć problemów. Wykorzystuj jedynie unikalne treści, do których posiadasz prawa autorskie. Jeśli zastosujesz się do naszych podpowiedzi, masz gwarancję, że duplicate content nie zaszkodzi Twojej pracy. 

Jeśli szukasz agencji, która w profesjonalny sposób zajmie się pozycjonowaniem Twojej strony, sprawdź naszą ofertę – pozycjonowanie stron www. W ramach naszej pracy przeanalizuje Twoją witryną również pod kątem występowania duplicate content! 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz mnie do newslettera (możesz się wypisać w każdej chwili).