5 mitów na temat użyteczności serwisów

Sposób w jaki użytkownik porusza się po stronie oraz to, co z niej wybiera, nadal pozostaje przedmiotem badań. Otrzymane wyniki służą ulepszaniu stron WWW, tak by jej użyteczność wciąż rosła. Celem każdej aplikacji mobilnej oraz strony internetowej jest jak najwyższy stopień konwersji.

Usability (użyteczność) często jest błędnie objaśnianym terminem i wiele osób utożsamia ją jedynie z prostą budową strony lub aplikacji. Podobnie jak ze wszystkim, co nie jest do końca oczywiste, usability również owiana jest pewnymi mitami.

1. ,,Usability sprawia, że działania na stronie stają się łatwiejsze”.

Nie chodzi tu o uproszczenie i ułatwienie działań związanych ze stroną internetową lub aplikacją i upraszczanie ich do minimum. Celem jest poprawienie wydajności i efektywności systemu, co przekłada się na zadowolenie użytkowników. Nie ma tu mowy o kompromisie między wyglądem a wydajnością. Wydajność zdecydowanie wygrywa.

2. ,,Usability dużo kosztuje”

Osiągnięcie odpowiedniej użyteczności zabiera dużo czasu i wymaga sporej pomysłowości ale pieniądze jakie przeznaczymy na ten cel są tego warte. Dlaczego? Korzyści w postaci nowych klientów są nieocenione i niesamowicie ważne. Daje nam to możliwość osiągnięcia priorytetowego celu którym jest konwersja. Mówiąc, że użyteczność serwisów lub aplikacji jest droga, jesteśmy w błędzie.

3. ,,Usability, śledzi preferencje użytkowników”

To prawda, ze użyteczność jest skoncentrowana głównie na ludziach. Ale stwierdzenie, ze zapytania dotyczące preferencji niektórych użytkowników i wykorzystywanie ich do tworzenia aplikacji nie jest prawdziwe. To dobry pomysł, aby badać preferencje użytkowników, jednak w jawny sposób. W przypadku usabilisty garstka osób, które pytamy o zdanie, nie jest odbiciem preferencji całej grupy docelowej.

4. ,,Usability musi wyglądać ładnie”

Faktycznie, priorytetem jest przejrzysty wygląd, jednak to, że użyteczność zawsze musi wyglądać estetycznie i ładnie to z całą pewnością mit. Podstawowym celem jest wydajność i inne parametry. Kwestie wyglądu schodzą w tym aspekcie na dalszy plan.

5. ,,Usability nie można zmierzyć”

Oczywiście, ze usability jest mierzalne. Jeśli jesteś w stanie zmierzyć wydajność i skuteczność aplikacji, tym samym jesteś w stanie zmierzyć usability. To proste, wydajność odzwierciedla szybkość ładowania aplikacji i jej funkcji, a skuteczność określana jest za pomocą tego na jak długo jesteśmy w stanie przyciągnąć i zatrzymać klienta.

Podsumowując, jeśli różnica pomiędzy luksusowym a użytecznym produktem będzie dla Ciebie jasna, będziesz też w stanie odróżnić zmiany, konieczne od zmian opcjonalnych. W przypadku usability, zmiany, nie powinny dotyczyć poprawy wyglądu ale wydajności strony WWW. Lista omówionych wyżej mitów nie jest kompletna, jednak mamy nadzieję, że rzuciła choć odrobinę światła na temat tak ważnej cechy jaką jest usability.

Freeline Agencja Interaktywna już od 2006 roku dostarcza firmom i osobom prywatnym nowoczesne rozwiązania internetowe – doradzamy i kreujemy, współtworząc tym samym sukces wielu firm.

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz mnie do newslettera (możesz się wypisać w każdej chwili).

FreshMail.pl