dyrektywa omnibus

Dyrektywa Omnibus – jak dostosować do niej swój sklep internetowy?

Branża e-commerce, czyli szeroko pojęta sprzedaż w internecie rozwija się bardzo szybko. Wpływa to również na częste zmiany w regulującym tę gałąź prawie. Najnowsza zmiana weszła w życie od 1 stycznia 2023 roku. Jest ona potocznie zwana Dyrektywą Omnibus, a jej celem jest ochrona konsumentów przed nieuczciwymi sprzedawcami. Co wprowadzają nowe przepisy? Jakie zmiany technologiczne muszą zaimplementować właściciele sklepów internetowych, by ich platformy działała zgodnie z prawem?

Czym jest Dyrektywa Omnibus?

Dyrektywa Omnibus, w której skład wchodzą dyrektywa towarowa i dyrektywa cyfrowa to Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady, które pierwotnie w polskim prawie miały pojawić się już w 2022 r. Jednak ze względu na problem z ich dostosowaniem zostały przełożone na początek roku 2023. Przepisy nowych dyrektyw weszły w życie od razu z nowym rokiem bez okresu przejściowego. Mają one kluczowe znaczenie dla właścicieli e-biznesów, dla których nie dotyczą one wyłącznie zmiany regulaminu sklepu, ale również jego funkcjonowania. Wszelkie uchybienia od nowego prawa będą rozpatrywane przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jakie znaczenie mają te zmiany dla konsumentów?

Głównym celem wprowadzonych zmian w sprawie jest zadbanie o interesy konsumentów na rynku. Mają one uchronić kupujących przed oszustwami cenowymi, z których korzystają niektórzy nieuczciwi sprzedawcy. Dodatkowo zadaniem wprowadzonych przepisów jest uwiarygodnienie opinii, jakie znajdują się na stronach produktów. Ma się to przyczynić do lepszego egzekwowania praw konsumentów oraz większej transparentności rynku e-sprzedaży.

Dyrektywa omnibus – co wprowadza nowa ustawa?

Najważniejszą zmianą, która od samego początku wstrząsnęła branżą e-commerce, jest konieczność pokazywania najniższej ceny produktu w ciągu ostatnich 30 dni przed wprowadzoną obniżka na dany produkt. Oprócz tego aktualizacji wymaga regulamin sklepu internetowego. Dyrektywa omnibus wprowadza również konieczność udostępniania numeru telefonu, pod którym Klienci mogą uzyskać pomoc oraz informowania, w jaki sposób sklep zbiera i weryfikuje widoczne pod produktami opinie.

Kolejne zmiany tej unijnej dyrektywy to m.in.:

  • Konieczność informowania Klientów, czy sprzedający za pośrednictwem platform sprzedażowych jest przedsiębiorca, czy osobą fizyczną.
  • Konieczność informowania o algorytmach, które mają wpływać na decyzje zakupowe.
  • Konieczność informowania o obowiązkach sprzedawcy i platformy handlowej.
  • Obowiązek informacyjny dotyczący sposobów prezentowania oferty towarów i usług.

Co dla e-commerce wprowadza nowa dyrektywa cyfrowa? 

Dyrektywa cyfrowa ma na celu wzmocnienie możliwości transgranicznego e-handlu w Unii Europejskiej poprzez rozwiązanie kwestii, które do tej pory były nieuregulowane prawnie i wywoływały kontrowersje. Dotyczy to sprzedaży takich produktów jak: pliki wideo i audio, programy komputerowe, e-booki, aplikacje, gry elektroniczne oraz usług cyfrowych, które umożliwiają tworzenie, przetwarzanie lub przechowywanie danych w formie cyfrowej, lub udostępnianie dostępu do nich, w tym np. udostępnianie treści wideo i audio (np. na YouTube) oraz innego typu hosting plików, edycja tekstu lub gry dostępne w chmurze i mediach społecznościowych.

  • Sprzedaż za dane osobowe – nowe prawo umożliwia sprzedaż produktów i usług za dane osobowe. Ustawodawca chce zapewnić takiej samej ochrony konsumentom płacącym danymi osobowymi, jak i pieniędzmi.
  • Odpowiedzialność sprzedawcy – udowodnienie niezgodności towaru lub usługi będzie od teraz spoczywało na sprzedawcy.

Jakie zmiany wprowadza dyrektywa towarowa?

Dyrektywa towarowa przede wszystkim ma na celu ujednolici prawo dotyczące reklamacji i zwrotów towarów w całej Unii Europejskiej. Ma to ułatwić globalizację handlu. Oto kilka najważniejszych zmian, które wnosi:

  • Reklamacje – nowe prawa sprawia, że Klienci nie mogą od razu żądać zwrotu pieniędzy za oddany produkt. Sprzedawca ma możliwość rozpatrzenia reklamacji w kategorii naprawy lub wymiany produktu.
  • Odbiór reklamowanego produktu – od nowego roku to sklep, na własny koszt będzie musiał odebrać od konsumenta reklamowany towar.
  • Dwa lata na reklamację – czas na możliwą reklamację został wydłużony z roku na dwa lata.
  • Wydłużony czas na rozpatrzenie reklamacji – sprzedawca będzie miał więcej czasu na rozpatrzenie reklamacji, teraz będzie to aż 30 dni.
  • Ustawa o prawach konsumentów – od 1 stycznia w całości regulować kwestie związane z reklamacjami będzie Ustawa o prawach konsumentów.

Jak przedsiębiorcy mogą dostosować swój sklep internetowy do dyrektywy omnibus?

Implementacji dyrektywy omnibus do polskiego prawa ma miejsce już od 1 stycznia 2023 r. W związku z tym przedsiębiorcy działający w e-commerce zobowiązani są jak najszybciej wprowadzić stosowne zmiany na swoich platformach. Tyczy się to zarówno informacji o obniżeniu cen towarów i usług oraz innych wymienionych wyżej zmian dotyczących ochrony konsumenta (np. opinii). Rynek nie lubi próżni, dlatego pojawiają się już specjalne wtyczki, pozwalające na dodanie do sklepu internetowego wymaganych funkcjonalności. By mieć pewność, że zmiany zostaną wprowadzone zgodnie z prawem, warto zlecić je doświadczonym specjalistom od stron i sklepów internetowych oraz zasięgnąć porady u specjalizującego się w e-commerce prawnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz mnie do newslettera (możesz się wypisać w każdej chwili).