Czym jest audyt SEO i dlaczego warto go robić?

Audyt SEO to sprawdzenie kondycji witryny pod kątem pozycjonowania. Dzięki skutecznie przeprowadzonemu audytowi sprawdzimy czy nasza strona nie zawiera błędów, które mogą obniżyć jej pozycję w wynikach wyszukiwania. SEO jest niezbędne, aby nasza witryna była wyżej w wynikach wyszukiwania w Google, Bing, Yahoo czy innych, mniej popularnych wyszukiwarkach.

Wiele firm lekceważy korzyści, jakie mogą osiągnąć dzięki przeprowadzeniu audytu SEO. Bez tego strona, która cieszyła się dobrą pozycją może ją stracić. Stale zmieniające się algorytmy wyszukiwarek, wskazówki dla webmasterów czy przestarzała i nieatrakcyjna dla użytkowników zawartość może doprowadzić do zachwiania się nawet najwyżej znajdującej się witryny. Celem cyklicznie przeprowadzanego audytu SEO jest zidentyfikowanie słabych punktów w witrynie i opracowanie skutecznego planu naprawczego, który, jeśli zostanie dobrze wdrożony, pomoże zwiększyć ruch organiczny w Twojej witrynie.

Czy przeprowadzenie audytu SEO jest czasochłonne?

W zależności od rozmiaru strony i podstron, które są indeksowane, dobrze przeprowadzony audyt SEO może zająć trochę czasu. W przypadku kilku błędów technicznych, które mogą wymagać większych nakładów pracy, powrót na szczyty wyników wyszukiwania może zająć kilka miesięcy. Jeśli błędy są kosmetyczne np. błędy strukturalne, optymalizacja mobilna itp., to powrót może zająć kilka tygodni.

Od czego rozpocząć audyt SEO?

Audyt SEO należy zlecić specjaliście, który jest zaznajomiony z wieloma niuansami technicznymi SEO. Dobrze przeprowadzony audyt SEO zawiera listę kontrolną, którą trzeba sprawdzić punkt po punkcie. Czterema głównymi rodzajami kontroli, jakie przeprowadzimy w czasie audytu SEO to:

  1. Audyt techniczny – upewnienie się, że witryna jest dobrze zakodowana i szybko działa
  2. Audyt na stronie – pełen przegląd i analiza wszystkich stron w celu sprawdzenia czy właściwie są używane słowa kluczowe we wszystkich istotnych obszarach
  3. Audyt zewnętrzny – analiza linków zwrotnych i zakotwiczonych tekstów
  4. Audyt społeczny – przegląd aktualnych wzmianek i widoczności

Najlepiej audyt SEO rozpocząć od sprawdzenia zawartości strony, ponieważ ma to bezpośredni wpływ na wygląd, czas ładowania i zawartość strony, co może mieć duży wpływ na komfort użytkownika w trakcie wizyty na naszej stronie.

Jakie są typowe błędy SEO i jak je rozwiązać?

Problemy z treścią – słowa kluczowe, struktura URL, tagi tytułów, meta tagi itp. Jeśli nasza strona znajduje się na WordPressie, możemy zainstalować wtyczkę Yoast SEO, która przypisuje kolory do każdej kategorii treści publikowanej na stronie. Jeśli długość treści kwalifikuje się do algorytmu wtyczki nasz tekst zostanie podkreślony na zielono, żółty oznacza błędy w zgodności SEO, czerwony natomiast pojawi się, jeśli tekst nie będzie odpowiedni dla wszystkich algorytmów.

Jednak nie powinniśmy polegać do końca na wtyczce Yoast SEO. Nie zrobi tego dla naszej witryny co może zrobić osoba z doświadczeniem.

Błędy indeksowania – to błędy związane z indeksowaniem są tragiczne w skutkach dla witryn, które zwierają przekierowania, duplikaty treści, uszkodzone linki itp.

Najbardziej skuteczne narzędzia do przeprowadzenia audytu SEO?

Najlepszym i najpopularniejszym narzędziem do przeprowadzenia audytu SEO jest narzędzie Google Web-master. Również Google Analytics jest często wykorzystywany do sprawdzenia, które elementy witryny wymagają poprawy.

Dzięki przeprowadzonej analizie, Google Analytics pomoże nam w śledzeniu problemów związanych ze współczynnikiem odrzuceń, spadkiem ruchu z poszczególnych źródeł, szybkości ładowania stron czy przystępności dla urządzeń przenośnych. Audyt przeprowadzony za pomocą Google Analytics jest niezbędny, jeśli jest prowadzony po raz pierwszy pod kątem SEO.

Bardzo istotne! Branie danych z wielu źródeł!

W trakcie przeprowadzania audytu SEO, należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych punktów, które należy sprawdzić w każdym elemencie witryny. Obecnie na rynku nie ma jednego narzędzia, które skutecznie się tym zajmie więc korzystać musimy z kombinacji oprogramowania.

Dzięki wykorzystaniu darmowych narzędzi, które opisaliśmy nieco wyżej, osoba przeprowadzająca audyt SEO może przeanalizować dane i opracować plan naprawczy obszarów, które wyrządzają najwięcej szkody Twojej witrynie.

Co jaki czas należy przeprowadzać audyt SEO?

Audyt SEO najlepiej przeprowadzać okresowo tj. co miesiąc, kwartalnie lub co rok, dwa lata w zależności od czynników takich jak wzrost ruchu i konkurencji. Innym powodem cyklicznego przeprowadzania audytu mogą być stale zmieniające się algorytmy wyszukiwarek, zmian wytycznych Google, nieaktualnych treści oraz nieaktywnych linków zwrotnych. Ze względu na stale zmieniające się SEO, utrzymanie wolnej od błędów witryny i lepszej zgodności z algorytmem staje się obecnie koniecznością niż luksusem.

Dlatego warto aktualizować swoją witrynę i pozwalać jej rozwijać się zgodnie ze wskazówkami z audytu SEO dla skutecznego zwiększenia ruchu w porównaniu do konkurencji.

Freeline Agencja Interaktywna już od 2006 roku dostarcza firmom i osobom prywatnym nowoczesne rozwiązania internetowe – doradzamy i kreujemy, współtworząc tym samym sukces wielu firm.

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz mnie do newslettera (możesz się wypisać w każdej chwili).

FreshMail.pl