Kampanie reklamowe na YouTube – podstawowe informacje

Liczbę odbiorców YouTube szacuje się na około 2 miliardy osób, które codziennie oglądają wiele godzin udostępnionych na stronie filmów, generując tym samym miliardy wyświetleń. Szacuje się, że co minutę na serwisie YouTube pojawia się 300 godzin nowych materiałów wideo. Sprawiło to, że strona pod względem zasięgu i ilości wyświetleń zostawia w tyle wiele światowych stacji telewizyjnych. Liczba oglądających i generujących wyświetlenia stała się więc kolejną grupą użytkowników Internetu obok, które ciężko przejść firmom zajmującym się na co dzień reklamą. Po niżej kilka słów wyjaśnienia na temat przygotowania pierwszej kampanii wideo w Google Ads.

Profil filmów zamieszczonych na YouTube daje marketerom nieograniczone możliwości kierowania reklam. Poradniki, śmieszne filmy, vlogi, pełnometrażowe filmy czy relację na żywo tworzą bardzo zróżnicowaną społeczność. Przed przygotowaniem kampanii poznajmy podstawowe formaty wideo dostępne w YouTube.

Reklamy tekstowe, graficzne, display

Pierwszym formatem dostępnym w kanale YouTube są wszelkiego rodzaju reklamy tekstowe, graficzne oraz display, które tworzymy w panelu Google Ads. Wszystkie te formaty spotkać możemy również w sieci reklamowej. Widoczne są w sieci reklamowej, jeśli prowadzimy kampanię skierowaną na zainteresowania, frazy kluczowe, remarketing itp. i dodamy jako miejsce docelowe stronę na YouTube. Reklamy pokazywane są na tych samych zasadach jak w każdej innej stronie dostępnej w sieci reklamowej.

Żeby wyświetlać omawiane formaty reklamowe na YouTube, musimy dostosować nasze formaty do:
– banery muszą mieć rozdzielczość 300 x 250 pikseli lub 300 x 60 pikseli. Tak dostosowane banery pojawią się z prawej strony okna nad listą proponowanych filmów,
– reklamy tekstowe i graficzne pojawią się w formie małego paska o rozmiarze 468 x 60 pikseli 728 x 90 pikseli na wyświetlanym filmie. Jest to częściowo przezroczysta reklama w dolnej części okna filmu,

 

Przykład reklamy tekstowej pojawiającej się w formie nakładki i graficznej po prawej stronie.

 

Reklamy te możemy kierować na frazy kluczowe, tematy, zainteresowania, remarketing, czy dopasowanie demograficzne. Film pojawi się na YouTube tylko wtedy jeśli dodamy stronę youtube.com w miejscu docelowym.

Format TrueView In-Stream

Format ten pojawi się nam przed filmem, w środku lub po zakończeniu filmu, plusem dla osób, które nie chcą oglądać go do końca jest fakt, że można go pominąć po 5 sek.

Przykład pomijania reklamy po 5 sekundach

 

Reklamy te spotkamy w filmach wyświetlanych bezpośrednio na YouTube, wideo embedowanych w witrynach i aplikacjach oraz we wszystkich aplikacjach i urządzeniach podłączonych do internetu. Zalecana przez Google Ads długość filmu powinna mieścić się między 12 sekund a 3 minuty. Podobnie jak pozostałe formaty reklamowe tak i wideo ma swój model rozliczeniowy i jest nim tutaj CPV (cost per view). Opłata za reklamę naliczana jest w momencie, gdy użytkownik:

  • obejrzy ponad 30 sekund filmu, ale tylko jeśli film jest dłuższy niż 30 sekund,
  • obejrzy cały film, ale tylko wtedy gdy jest on krótszy niż 30 sekund,
  • kliknie reklamę np. w wezwanie do działania lub baner towarzyszący.

Format ten wykorzystywany jest najczęściej w kampaniach wizerunkowych. A dzięki ogromnemu zasięgowi YouTube, naszą reklamę może obejrzeć do 75% polskich internautów.

Format In-Stream możemy kierować na naszych użytkowników za pomocą demografii, zainteresowań, list remarketingowych, miejsc docelowych, tematów oraz słów kluczowych.

TrueView Discovery

To kolejny format, który poznamy przy tworzeniu kampanii reklamowej YouTube. Podczas przeglądania filmów na portalu YouTube pojawi się w wynikach wyszukiwania oraz na stronie odtwarzania wideo.

Reklama TrueView Discovery w liście filmów

Reklama ta posiada obraz z filmu i maksymalnie 3 linijki tekstu. Dzięki temu reklama ta wygląda jak kolejna pozycja na liście filmów. Po jej kliknięciu przenoszeni jesteśmy na stronę reklamowanego kanału lub na film, gdzie możemy obejrzeć go w całości. Rozliczenie następuje tutaj w modelu CPV. Format ten zalecamy dla osób, które chcą zwiększyć liczbę osób śledzących ich kanał, ponieważ głównym zadaniem tego formatu jest zatrzymanie użytkowników na YouTube.

Reklamy w tym formacie pojawiają się na liście wyników wyszukiwania w portalu YouTube, dzięki dobranym frazom kluczowym.

Bumper Ads – reklama w przerywniku

Bumper Ads to krótkie 6 sekundowe reklamy wideo, których użytkownicy nie mogą przerwać. Skierowane są głównie do użytkowników YouTube oglądających filmy za pomocą smartfonów. Format ten stworzony został, żeby nie zrazić potencjalnego klienta do marki czy usługi wyświetlając mu na ekranie telefonu długiego 30 sekundowego filmów, skutecznie zabierających ograniczony transfer danych. Dzięki temu format ten wykorzystywany jest często jako „zajawka” dla większej kampanii. Jest więc idealny dla wszystkich firm, które chcą uzupełnić swoje działania promocyjne i przyciągnąć potencjalnych klientów.

Format Bumper Ads jest dosyć tani i rozliczany w modelu CPM, a więc płacimy za każde 1000 wyświetleń filmu.

Reklama Bumper Ads
Reklama Bumper Ads

 

Co jest najważniejsze przy tworzeniu kreacji?

Przy wyborze formatu In-Stream najważniejsze dla naszej kreacji jest pierwsze 5 sekund. W tym czasie powinniśmy przedstawić najważniejsze informacje o naszej marce lub wykorzystajmy ten czas na zainteresowanie widza, tak żeby nie wyłączył reklamy po 5 sekundach. Przy tworzeniu kanału na YouTube Google proponuje tworzenie trzech rodzajów wideo. Hygiene, Home i Hero content. Pierwszy Hygiene content to krótkie materiały filmowe, przedstawiające rozwiązanie jakiegoś problemu lub krótkie serie porad dla naszych odbiorców. Drugi polecany przez Google rodzaj filmów Home content to przeważnie niskobudżetowe, serie filmów połączonych tematycznie, powinny one dotyczyć wybranej przez nas jednej grupy docelowej. Ostatni rodzaj wideo Hero content to możliwość tylko i wyłącznie dla rozwiniętych kanałów posiadających dużą liczbę subskrypcji. Tworzone wideo Hero ma za zadanie przyciągnąć dużą ilość widzów i narobić dużo zamieszania.

Dzięki naszej obecności na YouTube mamy możliwość dotarcia do wybranej przez nas grupy docelowej w odpowiednim czasie i może to stanowić ważne miejsce obecności naszego brandu w Internecie. Nie warto więc rezygnować z tego kanału z obawy przed dużymi kosztami produkcji wideo. Najważniejszy jest trafny pomysł związany z komunikacją z przyciągnięciem i zainteresowaniem naszych odbiorców naszą marką, a stworzenie dobrego filmu możliwe jest z ograniczonym budżetem.

Tworzenie pierwszej kampanii TrueView

Najpopularniejszym i najczęściej wykorzystywanym typem kampanii wideo, są kampanie TrueView, które można samodzielnie przygotować w naszym panelu Google Ads. Poniżej, krótka instrukcja jak przygotować ten typ kampanii.

Utworzenie kampanii wideo rozpoczynamy podobnie jak pozostałe kampanię od wyboru typu w menu +KAMPANIA. W pierwszym kroku wybieramy cel naszej kampanii, czy ma to być kampania nastawiona na sprzedaż, potencjalnego klienta, zwiększenie ruchu w witrynie, reklama aplikacji itd. Istnieje możliwość, wybrania również kampanii bez wyboru odpowiedniego celu. W następnym kroku wybieramy typ naszej kampanii i w naszym przypadku będzie to Wideo.

Kolejny krok to określenie budżetu, daty rozpoczęcia i zakończenia kampanii, sieci, w jakiej będą pojawiać się nasze reklam. Mamy tutaj do wyboru 3 opcje wyniki wyszukiwania na YouTube (reklama Discovery), w filmach na YouTube reklamy In-Stream oraz reklamy Discovery, czy w sieci partnerów wideo w sieci reklamowej. W punkcie tym wybieramy również lokalizację, w której będzie pojawiać się nasza reklama. Język, którym posługują się nasi potencjalni klienci oraz strategię ustalania stawek. Istnieje również możliwość określenia gdzie, mogą wyświetlać się nasze reklamy poprzez wykluczenie treści oraz typów i etykiet. Mamy możliwość określenia, na których urządzeniach mają pojawiać się reklamy oraz ustalić harmonogram wyświetlania.

W następnym kroku tworzymy grupę reklam. Jak wcześniej wspominaliśmy będziemy, mogli w tym miejscu określić, do których odbiorców chcemy kierować nasze reklamy. Mamy możliwość wyboru danych demograficznych, a więc wieku, płci, statusu rodzicielskiego oraz dochodu gospodarstwa domowego. Zawężamy również naszych odbiorców, określimy kim są? Jakie są ich zainteresowania i zwyczaje, czego szukają i co planują, oraz w jaki sposób weszli w interakcję z naszą firmą wcześniej. Wybrać będziemy mogli również słowa kluczowe, na które pojawią się nasze reklamy, tematy oraz miejsca docelowe.

Po wyborze naszych odbiorców przechodzimy do tworzenia reklamy wideo.

W przypadku tworzenia reklamy In-Stream dodać musimy jedynie końcowy oraz wyświetlany URL, wpisać nazwę naszej reklamy oraz dodać ewentualnie baner towarzyszący, jeśli nie chcemy, żeby Google Ads wykorzystało obraz bezpośrednio z naszego filmu.

W drugim przypadku przy tworzeniu reklamy Discovery do wyboru będziemy mieli jedną z 4 miniatur pobranych z naszego wideo. Dodamy również nagłówek, w którym będziemy mogli umieścić 100 znaków, dwie linijki opisu, każda z nich po 35 znaków oraz nadać nazwę reklamie do 255 znaków.

Na koniec kilka ważnych punktów, które warto zapamiętać przed stworzeniem swojego pierwszego materiału wideo i pierwszej kampanii na YouTube.

  • Dokładne ustalenie naszej grupy docelowej, do której chcemy trafić z naszym komunikatem,
  • Pokazanie najistotniejsze informacji w ciągu pierwszych 5 sek, w przypadku reklamy, które można pominąć po tym czasie,
  • Wykorzystanie remarketingu i kierowanie reklamy do osób, które już kojarzą nasz brand,
  • Mierzenie efektywności kampanii i reagowanie w miarę szybko przy braku zadowalających statystyk, zawsze możemy pomyśleć o poprawie lub zmianie kreacji oraz lepiej dopasować naszą grupę docelową,
  • Nasz własny kanał to nie tylko miejsce na reklamy, ale również miejsce na dodatkowy content dla naszych klientów. Warto wprowadzić poradniki i tutoriale dla naszych klientów.
  • Warto zadbać o jakość kreacji reklamowej, nie patrząc na dostępny na ten cel budżet. Będzie to miało w późniejszym etapie wpływa na koszt, jaki poniesiemy, żeby dotrzeć do klienta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *