Co nas czeka w Google Ads w 2019 roku?

Rok 2018 przyniósł wiele zmian w Google AdWords. Najważniejszą z nich była zmiana brandu Google AdWords na Google Ads, na stałe wprowadzono też nowy interfejs. Uruchomiono wiele nowych typów kampanii, nowych funkcji, opcji kierowania i narzędzi. Najnowsze trendy w reklamach ukierunkowane są na sztuczną inteligencję, wyszukiwania głosowe, kierowanie na odbiorców czy automatyzację. Niektóre z nich są nadal w formie testów, więc nie są dostępne jeszcze na wszystkich kontach użytkowników.

Również najpoważniejszy konkurent Google, firma Amazon poczyniła ogromny rozwój w mijającym roku. Coraz więcej reklamodawców zaczyna wyszukiwać produktów na Amazon, pomijając przy tym Google. Obecnie użytkownicy wyszukujący produkty za pomocą Amazon przekierowywani są do platformy zlokalizowanej w Niemczech. Jednak wejście na stałe na polski rynek wydaje się być kwestią paru miesięcy.

Za progiem 2019 roku najwyraźniej widać dwa trendy, jakie będą królowały w tym roku. Jest to automatyzacja oraz publiczność.

Poniżej lista najciekawszych trendów według specjalistów branży SEM z całego świata, jakie pojawią się w 2019 roku w Google.

1. Odbiorcy vs. Słowa kluczowe.

Jedna z prognoz na rok 2019 zakłada schyłek słów kluczowych, z uwagi na coraz większe odsuwanie uwagi od typów dopasowań i terminów. Coraz więcej uwagi kierowane jest na kontekst wyszukiwania i konkretnych odbiorców. Wyszukiwarki dają zbyt dużo możliwości kierowania wraz ze słowami kluczowymi, więc prognozuje się, że przyszły rok będzie rokiem przełomowym i słowa kluczowe powoli przestaną być głównym źródłem wyszukiwania.

Inna prognoza nie stawia na straconej pozycji słów kluczowych. Nadal uważa się, że będą one ważne, ale kierowanie na odbiorców w sieci wyszukiwania w przyszłym roku będzie równie ważne, żeby zapewnić wysoką wydajność kampanii.

W 2019 roku ważne będzie segmentowanie danych o użytkownikach i wdrażanie tych segmentów za pomocą strategii kierowania na odbiorców. Kluczem do sukcesu kampanii będzie stworzenie szczegółowej strategii dla różnych typów odbiorców i list odbiorców z różnymi typami dopasowania stawek.

Warto będzie tworzyć w tym roku bardziej spersonalizowane reklamy. Będzie to niezbędne do poznania, którzy i jak nasi odbiorcy szukają naszych produktów lub usług.

Już w minionym roku „Odbiorcy na rynku” wykazywali się dużą skutecznością przy prowadzonych kampaniach. Korzystanie z remarketingu na podstawie czołowych odbiorców na rynku, może w 2019 roku jeszcze skuteczniej pomóc w opracowaniu kompleksowej strategii.

2. Automatyzacja

W nowym roku Google będzie jeszcze mocniej niż dotychczas stawiało na automatyzację kampanii. Według giganta z Mountain View automatyzacja kampanii pozwala większości firm odnosić sukces w wyszukiwarkach. Oznacza to zwiększoną ilość automatyzacji funkcji Google.

Od jakiegoś czasu nie jest to tajemnicą, że Google stara się, aby reklamodawcy wykorzystywali strategie automatyczne do ustalania stawek. Dlatego z każdym miesiącem Google dopracowuje coraz dokładniej dane zbierane w trakcie działania kampanii.

Nie spowoduje to zastąpienie specjalistów PPC maszynami, jednak prawdziwy eksperci w swojej dziedzinie, dzięki uczeniu maszynowemu będą mogli jeszcze lepiej zarządzać kampaniami i wybijać się ponad swoją konkurencję.

Będące obecnie w fazie testów elastyczne reklamy w wyszukiwarce, ostatnie zmiany dopasowania ścisłego i zwiększona wydajność kierowania na grupę docelową powoduje, że ręczne zarządzanie kampaniami straci wkrótce sens. Pozwoli to specjalistom Google Ads, skupić się na innych aspektach działania kampanii i zrezygnowanie z marnowania czasu na śledzenie zmieniających się stawek czy raportowanie.

Ocena rozwoju i uczenia maszynowego nastąpi w 2019 roku i w latach kolejnych. Jak zawsze niektóre działania są dobre inne złe. Zarządzanie stawkami czy zmienne słów kluczowych możemy zlecić maszynie, jednak zajęcia wymagające naszej kreatywności jak zmiany w tekstach reklamowych czy strategie kampanii nadal pozostaną w gestii specjalistów PPC.

3. Zarządzanie kontem i rola specjalistów PPC.

Specjaliści PPC stają obecnie przed wyzwaniem dostosowania swoich umiejętności do ciągle rozwijanego uczenia maszynowego. Ciągle testowanie ustawień uczenia maszynowego pozwala osobom zajmującym się na co dzień tworzeniem kampanii w Google Ads dostosowywać kampanie swoich klientów tak, aby osiągały, jak najlepsze efekty. Z własnego doświadczenia wiemy, że automatyczne stawki coraz częściej i chętniej są wykorzystywane przez specjalistów Ads.

Jak na razie nie jesteśmy jeszcze na etapie, gdzie sztuczna inteligencja może przewyższyć umiejętności człowieka, ale z każdym rokiem możemy się zbliżać do tego etapu. Zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności w celu wykorzystania automatyzacji, analizowanie nowych rynków czy strategii między kanałowych staje się niezbędne dla każdego, kto zajmuje się na co dzień płatnymi reklamami w wyszukiwarce. Rok 2019 przyniesie nam jeszcze więcej niż dotychczas strategii i miejsc, gdzie będziemy mogli wykorzystać automatyczne stawki. Przynieść to może najlepsze wyniki dla kampanii naszych klientów, więc będzie wiele okazji, aby pokazać swoje umiejętności.

4. Atrybucja i reklamy wielokanałowe

Coraz więcej firm rozwija swoje kanały dotarcia do klienta. Obecnie jak nigdy przedtem cały marketing odbywa się za pomocą kilku kanałów. Dlatego przyszły rok może przynieść zwiększony nacisk na współpracę między różnymi kanałami i na różnych urządzeniach.

Obecnie już coraz łatwiej budować i nadzorować kampanię w wielu kanałach, jednak raportowanie wyników z wielu różnych kanałów nadal pozostaje wyzwaniem dla wielu firm. Prognozuje się, że większy nacisk i wydatki będzie kierować się na raportowanie wyników tak, żeby wyniki z poszczególnych kanałów i urządzeń połączyć w całość, która da nam rzeczywisty obraz naszej kampanii.

Reklamodawcy muszą zrozumieć, że dotarcie do klientów i ich utrzymanie musi być tak samo ważne na każdym etapie ścieżki zakupowej. Dostarczenie pozytywnych bodźców klientom pozwoli ich zatrzymać i sprawić, że będą chcieli jeszcze więcej. Będzie to niezwykle ważne w szczególności przy kampaniach w wyszukiwarce.

Obecny świat marketingu jest wymieszany. Płatne reklamy w wyszukiwarce, social media czy e-commerce są ze sobą stale połączone w ścieżce zakupowej naszych klientów. Dlatego osoby zajmujące się na co dzień reklamą, muszą mieć stały wgląd w kampanie, tak aby zrozumieć i poznać, który z kanałów jest najbardziej skuteczny, tak aby odpowiednio dostosować i dopasować do niego budżet.

5. Budowanie marki

Niektórzy specjaliści zajmujący się tworzeniem kampanii reklamowych nastawili się na kreowanie popytu na dane produkty, zapominając o tworzeniu lojalności wokół własnej marki. Marketing cyfrowy w 2019 powinien skupić się na tym, żeby kliknięcia nie powodowały jedynie zakupu produktu, ale też skupiły się na segmentach związanych z budowaniem marki. Wciąż będą pojawiać się nowe strategie, kampanie czy platformy reklamowe, pozyskanie lojalnych klientów dla naszej marki pozwoli nam przetrwać na rynku o wiele dłuższy czasu.

6. Nowe typy reklam, rozszerzeń i funkcji

Rok 2019 niewątpliwie przyniesie nam nowe rodzaje reklam, raportów czy narzędzi, wiele z nich jest obecnie w fazie wczesnych testów. Jaki to będą rodzaje? Jak na razie Google nie zdradza szczegółów.

Prognozuje się, że płatne reklamy zaczną pojawiać się i przenikać inne funkcję Google, jak i innych platform reklamowych. Coraz częściej będą pojawiać się w mapach, panelach wiedzy czy adresach mailowych. Większą popularność zyskają reklamy usług lokalnych, dla dodatkowych branż, niespotykanych do tej pory. Zmianie może ulec zwiększenie zapytań dla standardowych słów kluczowych, na stronę docelową.

Jaka będzie przyszłość i co przyniesie rok 2019? Nie do końca wiadomo, jednak prognozy są optymistyczne. Co pozwala z niecierpliwością oczekiwać nowych zmian. Wszystkie te zmiany, sprawiają, że zawód specjalisty PPC jest zarówno trudny, jak i bardzo satysfakcjonujący.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *