Współczynnik konwersji – czym jest i czy warto go zwiększać?

Prowadząc sklep internetowy i reklamując się w Google Ads lub Facebook Ads na pewno spotkaliście się z pojęciem współczynnika konwersji. Jest to jeden z najważniejszych czynników, mówiących nam, czy prowadzone przez nas działania przynoszą nam zyski.

Zacznijmy jednak od początku i wyjaśnijmy dokładnie, czym jest współczynnik konwersji. Zanim odpowiemy na to pytanie pokrótce, wyjaśnimy czym jest konwersja. Najprościej mówiąc jest to wartościowe dla naszej firmy działanie, jakie podejmuje użytkownik, który trafi na naszą stronę z reklamy Google Ads, Facebook Ads czy z innego rodzaju ruchu. Jednak żeby konwersja była zliczona musi jeszcze wykonać na naszej stronie pożądane przez nas działanie, może to być wypełnienie formularza, wykonanie połączenia telefonicznego do naszej firmy, czy też zakup naszego produktu. Pożądane działania zawsze będą się różnić w zależności od rodzaju prowadzonej działalności. Śledzenie konwersji jest bardzo istotne w kontekście oceny skuteczności prowadzonych działań reklamowych. Dzięki temu zobaczymy, jak zachowują się użytkownicy po przejściu na naszą stronę i sprawdzimy, które kampanie, grupy reklam, czy słowa kluczowe są najskuteczniejsze.

Co to więc jest współczynnik konwersji? Jest to wskaźnik wyjaśniający skuteczność prowadzonej przez nas reklamy oraz strony, na którą ta reklama kieruje. Wyrażany on jest w procentach i wskazuje, jaki procentowy udział mieli użytkownicy, którzy wykonali pożądaną przez nas akcję.

Współczynnik ten wylicza się poprzez podzielenie liczby konwersji przez wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili naszą stronę. Na przykład naszą stronę odwiedzi 100 osób i tylko 5 z nich dokonało oczekiwanej przez nas akcji, wówczas wskaźnik konwersji wyniesie 5%. Wyższy współczynnik konwersji informuje nas o słuszności prowadzonych przez nas działań. Jednak jeśli wskaźnik konwersji jest poniżej naszych oczekiwań, musimy postarać się, aby zmienić ten trend. Czasami zdarza się, że sama reklama, która będzie bardzo dobra nie przełoży się na wyższy współczynnik konwersji, bo np. jakość strony, czy oferowany produkt lub usługa nie zadowolą użytkownika i nie dokona on zakupu w naszym sklepie.

Po co poprawiać współczynnik konwersji?

Stałe poprawianie współczynnika konwersji to jedno z ważniejszych zadań stojących przed właścicielem sklepu internetowego. Zwiększanie szans na zakup naszego produktu lub usługi przez osoby, które trafiły na naszą stronę za pomocą reklamy przyniesie naszej firmie zysk. W przeciwnym przypadku strona taka nie będzie generowała przychodu. To właśnie dlatego szukanie nowych rozwiązań i zastanowienie się nad tym, co możemy zmienić na naszej stronie, aby sprowadzany ruch zmienił się w podjęcie działania przez naszych klientów jest bardzo istotne.

Jakie są sposoby na poprawę współczynnika konwersji?

Jedną z dróg do poprawy współczynnika konwersji jest skupienie się na użyteczności naszej strony WWW oraz pozyskanie odpowiedniego klienta, w momencie, w którym będzie szukał produktów oferowanych przez naszą firmę. Zwiększenie zaspokojenia potrzeb naszych klientów to klucz do naszego finansowego sukcesu. Wiele osób obecnie docenia oszczędność ich czasu, a więc zaprowadzenie ich od razu na podstronę gdzie będą mogli przeczytać o potrzebnym im towarze lub usłudze i gdzie będą mogli dokonać bezpośredniego zakupu jest bardzo ważne. Należy również wziąć pod uwagę ocenę tego, co może dać nam nam nasza strona WWW i celu, jaki chcemy osiągnąć. Jakie mogą być najprostsze sposoby, aby uzyskać wysoki współczynnik konwersji:

  • umieszczenie unikalnych opisów produktów i usług, zaspokajających ciekawość użytkowników,
  • testy A/B odnośnie użyteczności strony, opisów, formularzy itd.,
  • analiza obecnych przycisków wzywających do działania tzw. „Call to Action” i ich ewentualna zmiana,
  • udostępnianie zawsze wiarygodnych informacji,
  • stosowanie w reklamach związanych z naszą ofertą słów kluczowych,
  • analizowanie potrzeb klientów i dostosowanie strony pod ich potrzeby,
  • typowo dla działalności e-commerce oferować możemy kilka rodzajów płatności czy prowadząc jasną i zrozumiała politykę zwrotu towarów.

Warto w trakcie prowadzonych działań śledzić i analizować dane jakie spływają do np. Google Analytics. Dokładne śledzenie całego procesu zakupowego, pomoże nam wyeliminować potencjalne przeszkody, które skłaniają użytkownika do zaniechania zakupu. Czasem nawet najmniejsza zmiana spowodować może wzrost współczynnika konwersji.

Co może obniżyć współczynnik konwersji?

Każda osoba prowadząca własny biznes dąży do tego, żeby osiągać jak największe przychody, co za tym idzie uzyskiwać jak najwyższy współczynnik konwersji. Często jednak zdarza się, że przez brak wiedzy lub zwykłe niedopatrzenie popełniamy błędy, które może doprowadzić do spadku naszych przychodów. Najczęstszymi błędami, jakie zauważyliśmy w trakcie przeprowadzania audytów u naszych nowych klientów to:

  • nieprecyzyjne i wprowadzające w błąd nagłówki,
  • mało przejrzysta zawartość strony,
  • źle skonfigurowane formularze,
  • słaba jakość obrazów i filmów na stronie,
  • brak informacji o najważniejszych rzeczach, które powinny być na pierwszym planie,
  • brak przeprowadzanych testów po wprowadzanych zmianach na stronie.

Stosowanie tych kilku wskazówek powinno zwiększyć współczynnik konwersji na Waszych stronach, co za tym idzie zwiększyć Wasze przychody. Jeśli jednak nie jesteś w stanie zająć się tym profesjonalnie, my możemy przeprowadzić audyt Twojej strony czy Twojej kampanii reklamowej i wprowadzić na nie niezbędne poprawki.

Freeline Agencja Interaktywna już od 2006 roku dostarcza firmom i osobom prywatnym nowoczesne rozwiązania internetowe – doradzamy i kreujemy, współtworząc tym samym sukces wielu firm.

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz mnie do newslettera (możesz się wypisać w każdej chwili).

FreshMail.pl