ul. Gabriela Narutowicza 61, 20-016 Lublin

Błąd 404 – Jak go znaleźć i wykorzystać

Każdemu z nas zdarzyło się spotkać z sytuacją, w której zamiast strony docelowej otrzymujemy taki komunikat: “Błąd 404 wybrana strona nie istnieje”.

Zdarza się, że w tym momencie na szybko przerabiamy 5 etapów Dr Elisabeth Kübler-Ross począwszy od zaprzeczenia (“to niemożliwe przecież rano byłem na tej stronie”) kończąc na akceptacji (“trudno znajdę to gdzie indziej”). Prawdziwy problem pojawia się gdy to nasza strona wywołuje takie emocje. Błędów 404 możemy uniknąć, a istniejących pozbyć się, ale co najważniejsze możemy je także wykorzystać.

Błąd 404 – co oznacza?

“HTTP 404 lub Not Found – kod błędu odpowiedzi HTTP wskazującego na to, że Klient jest w stanie komunikować się z serwerem, ale ten nie może znaleźć żądanego pliku, lub jest on skonfigurowany tak, aby nie spełnić żądania i nie wyświetlać informacji.”

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/HTTP_404

Innymi słowy strona (lub inny zasób np. PDF), której szukasz nie znajduje się lub nigdy nie znajdowała się pod podanym adresem URL. Ok ale co to oznacza dla mnie jako osoby posiadającej stronę? Jeśli nie zadbamy o użytkownika, który trafi na taki komunikat w efekcie końcowym prawdopodobnie porzuci on stronę.

Pojawianie się błędów 404 najczęściej ma miejsce podczas zmiany strony. Często zdarza się, że zapomnimy przekierować stare adresy URL na nowe albo w nowej wersji serwisu nie ma już miejsca np. na nieaktualne pliki PDF, które zdążyły się już zaindeksować w wyszukiwarce Google.

Jeśli zamiast responsywności posiadamy mobilną wersję swojej desktopowej strony WWW należy pamiętać, aby strony pokrywały się jeden do jednego, ponieważ błędy 404 są szczególnie irytujące właśnie na urządzeniach mobilnych.

Błąd 404 a pozycjonowanie w Google

Najlepszym rozwiązaniem problemu http 404 jest utworzenie dedykowanej strony która będzie służyła za stronę 404 w razie wystąpienia takiej potrzeby. Strony które zwracają status 404 nie są indeksowane w wyszukiwarce Google.

Co jednak w sytuacji, gdy strona jest stroną zawierającą błąd 404 ale jednocześnie zwraca status 200 (poprawnie działająca strona).

Wtedy mamy do czynienia z tzw. pozornym błędem 404. Jak wspominał Matt Cutts, algorytmy Google zazwyczaj dobrze radzą sobie z tego typu błędami, szczególnie jeśli strona, na której występuje błąd jest podobna do docelowej strony 404.

 

Nie należy jednak lekceważyć stron zwracających status 200 zawierających błąd 404. Jeśli wyniki wyszukiwania Google będą pokazywały nasze nieistniejące adresy URL bardzo szybko użytkownicy zaczną porzucać naszą stronę, a to przełoży się na jej pozycje.

W sytuacji, gdy stary adres URL generujący teraz błąd 404 znajdował się na pozycjach, a my nie zadbamy o jego przekierowanie 301 lub zastosowanie chociaż tagu kanonicznego, z czasem straci wypracowaną pozycję, co jest logiczną konsekwencją zaniku wartościowych treści które wcześniej spowodowały rankowanie.

Jak znaleźć błędy 404?

Nasze poszukiwania powinniśmy rozpocząć od narzędzie Screaming Frog. Analiza nawigacji wewnętrznej wskaże nam, czy strona w aktualnej formie nie zwraca statusu 404.

Należy jednak pamiętać, że Screaming Frog pozorne błędy 404 zwróci nam jako status 200, dlatego dobrze przyjrzeć się także samej strukturze adresów URL. Jeśli te wydają nam się dziwne albo zawierają sekcje, które teoretycznie nie powinny istnieć, należy sprawdzić ręcznie, czy dana strona nie jest przypadkiem stroną 404.

Po wstępnej analizie nasuwa się pytanie: “A co jeśli moja strona zwraca błąd 404 w wynikach wyszukiwania Google, a ja nie jestem w stanie tego sprawdzić na podstawie aktualnej struktury linków i adresów URL?”. Z pomocą przychodzi nam narzędzie Google Search Console, które jeśli zauważy nagły wzrost lub zbyt dużą ilość błędów 404 poinformuje nas o tym.

 

Możemy także sprawdzić błędy indeksowania w sekcji o tej samej nazwie. Wskazują one chwilowe oraz długotrwałe problemy z dostępem do wybranego zasobu.

Jeśli nasza strona jest nieduża warto sprawdzić wszystkie adresy ręcznie w wyszukiwarce Google dzięki zapytaniu “site:strona.pl”. W ten sposób otrzymamy listę wszystkich podstron dla danej domeny. Widząc wygląd docelowych adresów URL oraz ich metadanych możemy zauważyć błędy, a jak pokazuje poniższy screen, także próbę podpięcia pod domenę za pomocą 404 zwracającej status 200.

Jak usunąć / naprawić błąd 404?

Jeśli strona zawierająca błąd 404 posiada swój odpowiednik w serwisie, najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie przekierowania 301.

RewriteEngine On
RewriteRule ^strona404buty.html$ http://www.strona.pl/buty [R=301,L]

Nie należy przekierowywać wszystkich stron 404 na stronę główną. Tego typu uproszczenia mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Jeśli strona zwraca status 404 możemy zastosować regułę przekierowań dla całej grupy stron 404 w pliku .htaccess:

RewriteEngine On
ErrorDocument 404 http://www.strona.pl/404

Dzięki niej każda taka strona będzie automatycznie przekierowywana na dedykowaną stronę 404. Niestety to przekierowanie nie zawsze działa.

Aby jednak strona zwracała status 404 zamiast 200 niezbędne jest dodanie poniższego kodu w sekcjistrony 404.

header("HTTP/1.0 404 Not Found");

Jak wykorzystać stronę 404?

Strona 404 ma za zadanie poinformować o braku informacji pod wskazanym adresem URL ale dlaczego nie ma wskazać innego odpowiedniego zasobu? Prawidłowo zbudowana strona 404 powinna umożliwić właściwą nawigację wewnątrz domeny.

  • Pamiętajmy o odpowiednim opisie. Użytkownik musi być świadomy tego, gdzie jest i dlaczego tutaj się znalazł.

 

  • Wskaż użytkownikowi inną ofertę lub skróć jego drogę do miejsca docelowego. Np. sklep internetowy oleole.pl umożliwi nam łatwe wybranie kategorii, w której może znajdować się produkt którego szukamy.

 

  • W zależności od typu contentu stosuj inne rozwiązania. Portal onet.pl w przeciwieństwie do sklepu internetowego, którego produkty są raczej stałe, stara się zachęci do przeczytania nowości, bo to one głównie napędzają jego ruch.

 

Podsumowanie

Błędy 404 mogą pojawić się na każdej stronie. Wskutek jej zmiany, błędów czy po prostu nieuwagi. Należy przygotować się na taką ewentualność odpowiednio implementując status takiej strony oraz tworząc wygląd docelowej strony 404, która nie tylko poinformuje użytkownika o zaistniałym błędzie ale także zachęci go do dalszego przeglądania serwisu lub skorzystania z oferty.

Specjalista ds. SEO i UX. Zajmuje się optymalizacją kodu stron, pozycjonowaniem, projektowaniem elementów UI i nadążania za nieustannie zmieniającymi się wymaganiami Google.

Może Ci się również spodoba

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz mnie do newslettera (możesz się wypisać w każdej chwili).

FreshMail.pl