Przygotowanie strategii Content Marketingowej

Coraz popularniejszą strategią dotarcia do nowych klientów jest content marketing. Jednak zanim wdrożymy go do naszej firmy, warto zastanowić się nad strategią i zdecydowanie, którą drogą pójdziemy, żeby dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. 

Poniżej kilka punktów, nad którymi musimy się mocniej zastanowić tworząc skuteczną strategię content marketingową:

1. Cel

Przy opracowaniu każdej strategii, czy to w marketingu internetowym, czy w innych dziedzinach życia, ustalenie celu, do którego będziemy dążyć to pierwszy punkt wyjścia w planowaniu strategii. Zdefiniowanie celu, to pierwszy krok do osiągnięcia sukcesu. Jakie mogą być przykładowe cele:

  • budowa wizerunku,
  • sprzedaż produktów lub usług,
  • zwiększenie ruchu na stronie,
  • promocja nowej linii produktów.

Nasze plany i cele mogą się w trakcie realizacji mieszać, przesuwać w czasie, jednak ważne jest dążenie do realizacji naszego głównego celu, który pomoże zaistnieć na rynku naszej marce. Wyznaczenie celów pobocznych pomoże osiągnąć cel główny oraz pozwoli nam uzyskać dodatkowe korzyści.

2. Prześwietlenie konkurencji

Poznaj swoją konkurencję, prześwietl ich aktywność w Internecie, sprawdź jakie działania podejmuje. Dzięki temu zobaczysz, co interesuje Twoich potencjalnych odbiorców. Jednak jeśli nikt do tej pory nie tworzył i nie prowadził szeroko zakrojonych działań content marketingowych przeanalizuj co mogło być tego powodem? Bycie pionierem w swojej branży może przynieść wiele korzyści. Szybkie zdobycie zaufania klientów może przynieść przewagę nad konkurencją w Twojej branży.

3. SWOT

Większość osób słyszała i przygotowywała analizy SWOT już w liceum. Dla przypomnienia, analiza ta pomaga określić mocne i słabe strony, zagrożenia i szanse dla naszej firmy. Pomoże to nam sprawdzić, czy jest w ogóle sens wprowadzać nowe działania marketingowe dla naszego brandu.

SSilne strony. Wypisz tutaj wszystko, co Cię wyróżnia, co sprawia, że Twoja oferta jest niepowtarzalna i może wzbudzić większe zainteresowanie odbiorców.
WSłabe strony. Jeśli jest coś w Twoim produkcie lub usłudze co może być w zły sposób odbierane przez Twoich potencjalnych klientów, zapisz to w tej rubryce.
OSzanse. Wypisz wszystkie okoliczności, które mogą przynieść sukces Twoich działań. Wprowadzając, jako pierwszy, content marketing w swojej dziedzinie, stajesz się pionierem i może przynieść Ci sukces. Jednak tylko wtedy, gdy będzie on odpowiednio wykorzystany.
TZagrożenia. W tej rubryce powinno znaleźć się wszystko, co uważasz za przeszkodę w realizacji założonych celów. Jest to najważniejszy element skutecznej analizy SWOT. Dobre rozpoznanie zagrożeń pozwoli Ci uniknąć nieoczekiwanych problemów w trakcie realizacji projektu.

4. SMART

Kolejna analiza, która pozwala nam dobrać i scharakteryzować postawione sobie cele. W kilku punktach określamy nasz cel główny (S), do jakiego będziemy dążyć. Sprawdzamy i staramy się zmierzyć (M) nasze cele i wyrazić je w liczbach. Oceniamy ewentualny zysk finansowy. Oceniamy czy wprowadzamy coś nowego na rynek (A), czy zaskoczymy potencjalnych odbiorców czymś, czego jeszcze nie mieli. (R) Masz ambicję wprowadzić coś zupełnie nowego? Sprawdź, czy uda Ci się zrealizować Twoje plany i wprowadzić je w życie. Ostatnim elementem analizy SMART jest (T) terminowość naszych działań. Rozsądne rozplanowanie planu działania pozwoli nam uniknąć wpadek na samym początku pojawienia się produkty na rynku.

5. Panujące obecnie trendy

Dobre opracowanie tego elementu może przynieść Ci sukces. Dokładne sprawdzenie trendów obecne panujących w branży pomoże Ci obrać właściwy kierunek dla Twojej marki. Sprawdź co i jak szukają Twoi potencjalni klienci, jakie hasła wpisują w wyszukiwarce i co najczęściej kupują. Dobre poznanie Twoich klientów pozwoli Ci poznać osoby, do których chcesz dotrzeć.

6. Grupa docelowa

Najczęściej popełnianym błędem przez wiele firm jest brak znajomości swojego klienta. Bez tej wiedzy trudno zrealizować i zaplanować skuteczne działania. Musisz wiedzieć wszystko o swoich odbiorcach: skąd są, gdzie mieszkają, co robią na co dzień, poznać ich wiek, płeć czy nawet status społeczny. Tylko dobre poznanie odbiorcy pozwoli nam skutecznie zaplanować nasze działania content marketingowe.

7. Persona

Jeśli dobrze zrealizowałeś poprzedni punkt i wiesz już kim jest Twój potencjalny odbiorca. Musisz teraz zobaczyć jak ta osoba zachowuje się w Internecie. Jeśli Twoja persona to mężczyzna w wieku 35 lat, z wyższym wykształceniem z żoną i dwójką dzieci, interesujący się wspinaczką wysokogórską i szeroko rozumianą aktywnością fizyczną, zastanów się czego może oczekiwać? Szukać może nowych gór, które planuje odwiedzić, przegląda blogi podróżnicze, fora osób o takich samych zainteresowaniach, wymienia się wskazówkami i ciekawostkami. Przegląda strony, na których kupi nowe produkty dla rozwijania swojej pasji. Osoba ta powinna znaleźć Twoją firmę w momencie, w którym będzie jej potrzebowała i Twoim zadaniem jest przewidzieć ten moment i rozpocząć etap sprzedaży tak, żeby nie trafił do Twojej konkurencji. Poznaj jego zachowanie, gdzie i jak szuka przydatnych informacji. Musisz poznać też trochę prywatnego życia swojego odbiorcy. Jest zmęczony pracą, codziennie ma dużo obowiązków i nie ma czasu na krótki wypad w góry. Musisz wiedzieć, kiedy pojawić się ze swoim produktem tak, żeby spełnił wszystkie oczekiwania i potrzeby Twojej persony. Jeśli uda Ci się za pomocą dobrze dobranej treści i czasu zainteresować nową osobę Twoimi produktami lub usługami, odniesiesz sukces w postaci nowego zadowolonego klienta.

8. Metody realizacji celów

Skuteczna realizacja założeń content marketingowych to nie tylko stworzenie treści. Musimy przeanalizować jaki charakter będzie miała nasza kampania.

Analiza tonu, w jakim będziemy odnosić się do naszego klienta. Inaczej będziemy mówić do kobiet, inaczej do mężczyzn a jeszcze inaczej do dzieci. Poznanie zwrotów pomoże nam lepiej dotrzeć do odbiorców, zostaniemy dzięki temu lepiej zrozumiani. Błędnie dobrany język i ton to jeden z głównych powodów i problemów związanych z dotarciem do potencjalnego klienta.

Planuj posty i układaj wizję przyszłych tematów tak, aby zainteresować i zatrzymać u siebie odbiorców. Unikniemy też dzięki temu tematów, które nie zainteresują naszych klientów.

Formuła, w jakiej będą pojawiać się kolejne wpisy wymaga przygotowania wzoru według którego będziemy realizować naszą strategię. Tworzenie felietonów czy treści edukacyjnych również wpływa na atrakcyjność i estetykę, co ma przełożenie na realizację założonych celów.

9. Promocja contentu

Wybór kanałów, za pomocą których dotrzemy do naszych odbiorców, to ostatni element naszego planowania. Wybór kanałów jest ogromny. Możemy dotrzeć za pomocą mediów społecznościowych takich jak najpopularniejszy Facebook, gromadzący największą liczbę odbiorców, Twitter, Instagram czy YouTube. Zobacz, gdzie najwięcej czasu spędzają Twoi potencjalni klienci i dotrzyj do nich właśnie w tym miejscu. Kolejnym kanałem jest reklama w sieci wyszukiwania Google Ads. Codziennie wyszukiwane są miliony haseł i słów kluczowych. Promocja w Google Ads pozwoli nam szybko dotrzeć do rzeszy wiernych czytelników. Nasz produkt lub usługę możemy promować również na forach i w miejscach, gdzie znajdziemy nasze persony. Metoda ta nazywa się marketingiem szeptanym.

Po wdrożeniu naszych działań musimy śledzić i analizować ich skuteczność. Na rynku dostępnych jest wiele bezpłatnych, jak np. Google Analtycs, czy płatnych, jak np. Brand24, narzędzi do mierzenia i kontrolowania ruchu, jaki pojawia się na naszej stronie. Za pomocą Brand24 dodatkowo zobaczymy jak inni mówią o naszym brandzie i jak odbierana jest nasza strategia content marketingowa.

Freeline Agencja Interaktywna już od 2006 roku dostarcza firmom i osobom prywatnym nowoczesne rozwiązania internetowe – doradzamy i kreujemy, współtworząc tym samym sukces wielu firm.

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz mnie do newslettera (możesz się wypisać w każdej chwili).

FreshMail.pl